Waarom heeft Facebook geen ‘dislike’ button?

2 minuten

Al vanaf het begin dat Facebook de zogenaamde like button introduceerde, opperden mensen voor de negatieve equivalent: de dislike button. Mensen vonden dat de dislike button ook goed zou zijn om bijvoorbeeld op negatieve berichten een passend commentaar te geven. Maar Facebook weigert tot op de dag van vandaag deze button te introduceren. Waarom?

Het antwoord is eigenlijk heel simpel en heeft uiteindelijk te maken met geld. Waar Facebook voor ons gebruikers gratis is, is dit voor adverteerders echter niet zo. Facebook is een community, een groep mensen die samen informatie uitwisselen. Van geboorte van je kleine kind tot overlijden van je oma. Alles wordt gepost op Facebook. Op een bericht zoals het overlijden van iemand zou een dislike button theoretisch gezien best passen. Zo kan men als het ware een soort medeleven tonen aan de persoon die het bericht gepost heeft.Facebook ziet de dislike button echter als een groot gevaar voor zijn community. Een dislike button zou het gevoel van een community kunnen verstoren. Als iemand bijvoorbeeld een bericht post over zijn of haar relatie en er wordt veelvuldig op de dislike knop gedrukt, zou dit ervoor kunnen zorgen dat de gebruiker (en hierdoor ook anderen) voorzichtiger zal zijn in wat hij of zij post. Dit om negatieve reacties te voorkomen. Want waar je je nu alleen per comment negatief kan uitdrukken, zou dit ook met zo’n button gedaan kunnen worden.

Andere websites, zoals Youtube, Nu.nl en Geenstijl hebben wél de zogenaamde dislike button. Daar kan men wel ‘minnetjes’ geven aan commentaar. Bij deze sites zit echter een groot verschil in het verdienmodel. Want zowel Youtube, Nu.nl en Geenstijl hechten veel minder waarde aan hun community, daar zij een ander product verkopen. Voor deze drie websites maakt het aantal comments niks uit, zolang de clips en artikelen maar gelezen worden. Dit in tegenstelling tot Facebook, die bang is dat men door die negatieve uitdrukking minder zal posten. Dit zou leiden tot minder activiteit en uiteindelijk misschien wel tot onpopulariteit van Facebook.

Dat Facebook alles doet om de community in stand te houden, werd ook duidelijk in 2009 toen Burger King in de Verenigde Staten een speciale unfriend-actie had. Zodra iemand een applicatie van Burger King downloadde en vervolgens onnodige en quasi-vrienden verwijderde op Facebook, kreeg men bij elke tien verwijderde vrienden een gratis Whopper (burger). Dit was een groot succes, totdat Facebook de actie blokkeerde. Want dit zou de community wederom verstoren. Facebook is er juist bij gebaat dat zoveel mogelijk mensen een connectie hebben, zodat advertenties en likes bij zoveel mogelijk mensen getoond kunnen worden. Het is dus puur een financiële kwestie, deze ‘unlike’ button. Facebook verdient zijn geld door adverteerders die per view of klik op hun advertentie betalen. Door een dislike button zou men minder gemotiveerd worden om iets te posten, wat vervolgens zou leiden tot minder activiteit op Facebook, ergo minder advertentie opbrengsten voor Facebook…

Hoeveel liefde voor dit artikel?
***  1vote
Thanks! We zullen er meer liefde in stoppen.

Zonder vragen geen antwoorden!
Bij het WRM magazine onderzoeken we dagelijkse fenomenen waarvan we weten dat ze zo zijn, maar nog niet waarom ze zo zijn.

Alles over WRM? Magazine

Abonneer

Abonneer je nu op de WRM? Nieuwsbrief!