Waarom Facebook straks écht bijna alles van je weet (behalve als je Duits bent)
Vanaf 1 januari komt Facebook met nieuwe gebruikersvoorwaarden. ‘Met de algemene informatie over privacy heb je toegang tot tips en een gebruikersgids waarmee je je ervaring op Facebook zelf kunt bepalen’, zo stelt de website zelf. Het is echter meer een kwestie van like it or leave it: door na 1 januari nog gebruik te maken van Facebook, ga je automatisch akkoord met de nieuwe voorwaarden. Maar dit geldt niet voor de Duitsers…
Facebook & privacy
Toen Whatsapp werd overgenomen door Facebook ontstonden er zorgen over de privacy van de gebruikers. Facebook heeft altijd al bekend gestaan als een bedrijf dat zelfs nog wil weten welk merk onderbroeken je draagt; met de overname van Whatsapp was men bang dat privégesprekken ten prooi zouden vallen aan deze commerciële gigant. Gehaast werd er van beide kanten benadrukt dat ‘WhatsApp zelfstandig en onafhankelijk blijft opereren. En je kan er nog steeds op rekenen dat je communicatie niet wordt verstoord door advertenties.’ De onrust is dan ook vrij snel overgewaaid. Met de nieuwe gebruikersvoorwaarden lijkt de integratie van Facebook, Whatsapp en (inmiddels ook) Instagram toch een feit.
Wat gaat er veranderen?
Oké, dus Facebook wilde eigenlijk altijd al heel veel van je weten. Wat gaat er dan veranderen? Ten eerste worden alle gegevens van Facebook, Whatsapp en Instagram onderling uitgewisseld (ook al was plechtig beloofd dat niet te doen, ten tijde van de overnames). Vanaf 2015 geef je Facebook daarnaast toestemming om de locatie van je telefoon (of ander mobiel apparaat) te allen tijde uit te lezen. Dat betekent dat Facebook ook je locatie mag opslaan als je de Facebook-app helemaal niet gebruikt of geopend hebt. Daarnaast gaat Facebook door middel van cookies ook je internetgedrag op andere pagina’s bijhouden, zelfs als je niet actief bent op Facebook. Tot slot geef je Facebook ook toestemming om alle foto’s en video’s die je uploadt te gebruiken voor advertenties binnen Facebook en al dit materiaal op te slaan en door te verkopen aan reclamebureaus.
Door je internetgedrag te volgen, kan Facebook meer gerichte advertenties plaatsen. Ook het gebruik van jouw foto’s als marketingdatabase kan Facebook geld opleveren. De nieuwe gebruikersvoorwaarden beginnen zo dus meer op een nieuw verdienmodel van Facebook te lijken dan op een tegemoetkoming aan de roep om meer duidelijkheid van gebruikers.
‘Voor commercieel gebruik is te allen tijde mijn toestemming nodig’
Maar als ik zo’n mooi tekstje op mijn profiel plaats is er niets aan de hand, toch? ‘Voor commercieel gebruik van mijn foto’s, teksten en andere gegevens op Facebook is mijn schriftelijke toestemming vereist’ en ik ben overal vanaf!’ Helaas werkt dat niet zo. De juridische waarde van deze berichten is nihil. ‘Vanaf het moment dat je Facebook gebruikt, ga je akkoord met de voorwaarden,’ zegt woordvoerster Daphne van der Kroft van Bits of Freedom. ‘Zo’n tekst doet daar niets aan af.’
Ook Facebook zelf heeft op deze reactie ingespeeld. De juristen van Facebook lijken rekening te hebben gehouden met de talloze statusupdates waarin gebruikers stellen dat de voorwaarden in strijd zijn met het Statuut van Rome. In de gewijzigde voorwaarden staat namelijk vermeld dat persoonlijke gegevens worden overdragen aan de VS. Wie Facebook voor de rechter wil slepen, is van harte welkom, maar slechts bij twee Amerikaanse rechtbanken.
De verklaringen kunnen volgens Bits of Freedom wel worden gezien als digitaal equivalent van spandoeken op het Malieveld. ‘Ze laten zien dat er onvrede is over de manier waarop Facebook omgaat met de privacy van gebruikers’.
En wat hebben de Duitsers hier mee te maken?
Duitsers hebben straks een unieke positie op Facebook. Van alle Europeanen kunnen zij straks als enige groep voorkomen dat Facebook hun naam en profielfoto gebruikt voor advertenties of er met hun foto’s en video’s vandoor gaat. Daarnaast kunnen zij Facebook ook gewoon aanvechten in een Duitse rechtbank. In de specifieke aanpassingen zijn voor Duitsers zeer voordelige privacy-uitzonderingen opgenomen.
Alle landen van Europa zien Facebook als een Europees bedrijf, omdat het Europese hoofdkwartier in Ierland (een EU-lidstaat) is gevestigd en de lokale privacywetgeving daar van toepassing is. De Duitsers zien, op basis van een beslissing van de hoogste Duitse rechter eerder dit jaar, Facebook als een Amerikaans bedrijf. Doordat het in dat geval niet gaat om een EU-lidstaat, geldt de Duitse privacywetgeving, en die is veel strikter.
En toch lees je dit bericht, als Nederlander met je berooide positie, zeer waarschijnlijk via Facebook. Want we zijn kuddedieren, die echt niet overstappen als we daardoor al onze vriendjes moeten missen. Dan maar zorgen dat alle foto’s die je uploadt marketingwaardig zijn (of juist niet)! 😉
Bronnen:
https://www.facebook.com/about/basics
https://www.facebook.com/legal/terms/update
https://www.facebook.com/about/privacy/update
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2860689/Now-understand-Facebook-s-privacy-settings-hopefully-Social-network-launches-simplified-terms-conditions.html
http://www.metronieuws.nl/plus/overname-whatsapp-door-facebook-bezegeling-vriendschap-mark-zuckerberg-en-jan-koum/SrZnbt!kq3WfOojuIISM/