Waarom zijn beautyblogs zo populair?

2 minuten

Beautygloss, MissLipgloss, VeraCamilla en Beautylab. Dit zijn de namen van de grootste beautyblogs op dit moment. Beautyblogs, vraag je? Wat dat zijn? Op beautyblogs wordt uitgelegd hoe je het beste je oogschaduw kan doen, krijg je de meest actuele beautynieuwtjes en kun je leren hoe je het beste je haar kunt krullen. Sorry guys! Ondanks dat gesteld wordt dat de persoonlijke blogs niet meer erg in trek zijn, zijn de beautyblogs nog steeds erg in opmars qua populariteit. Beautygloss.nl is op dit moment de grootste en heeft meer dan 100.000 unieke bezoekers per dag. WRM zijn deze blogs, in tegenstelling tot vele andere blogs, zo populair?

Om te beginnen zien de lezers van de beautyblogs de eigenaressen van deze blogs als hun vriendinnen. Via Twitter en Instagram houden de eigenaressen hun lezers op de hoogte van hun leven. Door middel van foto’s, berichten en filmpjes zien de lezers wat er in het leven van de beautybloggers gebeurt. Omdat de lezers hier op kunnen reageren, en daarbij ook vaak nog een antwoord terug krijgen, ontstaat er een soort ‘relatie’ met de bloggers waardoor de kans groot is dat de lezers terug zullen komen door deze relatie. Dit blijkt uit het feit dat de persoonlijke blogposts op MissLipgloss het meest gelezen worden.

Veel lezeressen laten zich ook beïnvloeden door de mening van deze bloggers. Uit een enquête die MissLipgloss op haar eigen site heeft uitgevoerd, blijkt dat 65 procent van de lezers die de enquête hebben ingevuld wel eens wat gekocht hebben naar aanleiding van een vermelding op MissLipgloss, waar zelfs 20 procent dit regelmatig doet. Bloggers kunnen gezien worden als opinieleiders die nieuwe ideeën, meningen en informatie de wereld inbrengen. Deze informatie wordt daarna verder verspreid naar de massa. Lezers willen op de hoogte gehouden worden van de nieuwste producten, en willen weten hoe deze producten zijn en of de producten de moeite waard zijn om te kopen.

Ook is de blog een soort community. Mensen die een bepaalde interesse hebben, in dit geval beauty, komen bij elkaar om hierover te lezen en te praten. Sinds een jaar organiseert Mascha van Beautygloss de Beautyglossparty. Volgend jaar zal alweer de vierde editie van het feest plaatsvinden. Tijdens het feest ontmoeten veel mensen elkaar en ontstaan er vaak ook vriendschappen. Daarnaast organiseren ook andere blogs uitjes voor lezeressen om elkaar te ontmoeten. De blogs bieden een platform voor mensen die graag willen praten met mensen met dezelfde interesse.

De kracht van de beautyblogs ligt vooral in de relatie die de lezers met de bloggers hebben. De lezers voelen zich verbonden met de bloggers en hierdoor komen ze vaak op de beautyblogs terug. Ze zien de bloggers als mensen die verstand hebben van de interesse die zij hebben, en daarom vertrouwen ze op de meningen van deze personen. Dat is misschien maar beter ook, want die mening is hopelijk toch iets betrouwbaarder dan die net iets te gephotoshopte reclame van die ge-wel-dige nieuwe mascara.

Hoeveel liefde voor dit artikel?
     0votes
Thanks! We zullen er meer liefde in stoppen.

Zonder vragen geen antwoorden!
Bij het WRM magazine onderzoeken we dagelijkse fenomenen waarvan we weten dat ze zo zijn, maar nog niet waarom ze zo zijn.

Alles over WRM? Magazine

Abonneer

Abonneer je nu op de WRM? Nieuwsbrief!