Waarom is Nederland wereldwijd danceland nummer 1?
It ain’t much if it ain’t Dutch. Nederlandse dj’s hebben de wereld veroverd met hun dancemuziek. De tweede Gouden Eeuw van Nederland is aangebroken: de dance-industrie is een enorm economisch exportproduct en zet 587 miljoen euro per jaar om. WRM is de Nederlandse dancemuziek wereldwijd zo toonaangevend en zo succesvol?
Ook dit jaar is een Nederlander de beste dj van de wereld. Nadat Armin van Buuren jarenlang de nummer 1 dj was, heeft nu Robbert van de Corput, alias dj Hardwell, het stokje van hem overgenomen. Afgelopen oktober tijdens het Amsterdam Dance Event werd Hardwell uitgeroepen tot de nummer 1 in de DJ Mag Top 100. De populariteitspoll wordt al jaren beschouwd als een soort officieus wereldkampioenschap voor dj’s. Zijn stadsgenoot Tiësto werd geëerd met de DJ Mag Top 100 Legend Award. Maar liefst zes Nederlanders staan in de top 10: Hardwell, Armin van Buuren (2), Tiësto (4), Nicky Romero (7), Afrojack (9) en Dash Berlin (10). Al deze jongens zijn opgegroeid in de Nederlandse dancecultuur die dit jaar vijfentwintig jaar bestaat en gevierd wordt met het boek Mary Go Wild: 25 jaar dance in Nederland van Arne van Terphoven.
Dancemuziek is de verzamelnaam voor honderden soorten elektronische muziek. Elektronische muziek is gebaseerd op de oude housebeat. De oude housebeat is een pompende digitale vierkwartsmaat en de standaard is dat deze beat uit een computer komt. In feite is een danceplaat niet heel anders dan een rocknummer of een popnummer. Er zitten percussies en synthesizers in, violen en piano. ‘In dancemuziek gaat het erom dat je jezelf kunt laten gaan en dat de muziek je voortbeweegt in plaats dat je naar een verhaal luistert als in een popliedje. In dancemuziek staat de impuls van de beat centraal, daar reageert het publiek op,’ aldus Joris Voorn (dj/producer). Dancemuziek is afgeleid van housemuziek die eind jaren ´80 is ontstaan.
Dancemuziek begon als een alternatieve stroming, een underground scene. Dj Joost van Bellen was vijfentwintig jaar geleden een van de mannen van het eerste uur in het introduceren van de dancemuziek in Nederland. Hier doormaakte de dancemuziek eind jaren negentig een gigantische ontwikkeling: System F brak door. Met het geluid van deze plaat, wat we trance noemen, hebben Ferry Corsten, Tiësto en Armin van Buuren in die tijd de hele wereld veroverd.
WRM is dancemuziek zo populair?
Dance en extase
Dancemuziek is opgebouwd uit constante herhalingen van ritmes en melodieën met kleine variaties waardoor de muziek altijd in beweging blijft. Het ritme blijft echter altijd hetzelfde. ‘In trancemuziek is er altijd een breakdown, een moment dat de beats wegvallen en de melodieën het overnemen. Dat is het moment waarop de handen in de lucht gaan en bij mij een glimlach verschijnt,’ vertelt Menno de Jong (dj/producer). De spanning in dancemuziek zit hem dus in die lagen op elkaar waarin kleine variaties worden aangebracht. Een trance-track kan uit wel vijftig lagen bestaan. De dj’s spelen constant met de verwachting die ze bij het publiek creëren. Er ontstaat een spanningsboog en langzaam beweegt de track zich naar de climax toe.
Beats met meditatieve melodieën geven een extase. Dancemuziek geeft het gevoel van euforie en alles om je heen valt weg. Je danst op de impulsen van de beats en komt tot jezelf en dat is een fijn gevoel. Dat gevoel is het doel, dat willen de dj’s met hun tracks bereiken: dat het publiek zichzelf verliest in de muziek. Dj Isis vertelt in de AVRO documentaire Up Close dat wij vroeger al langer een cultuur hadden waarin wij dansten en een bepaalde energie deelden in een soort van tribale setting.
Dit is op een gegeven moment uit onze cultuur geslagen, doordat het een tijd lang verboden is geweest om naar percussiemuziek te luisteren. Dit werd destijds ingegeven door de christelijke kerk. Mensen konden in trance raken of bezeten worden door de duivel en werden geacht te luisteren naar bijvoorbeeld viool- en harp muziek. Deze hoge tonen zouden rustgevend zijn voor de geest en niet zo opzwepend als de ritmes van de percussie. (Bekijk hier de hele documentaire met commentaar van bovengenoemde dj’s)
WRM is Nederlandse dancemuziek de standaard?
In voetbaltermen zou je zeggen: “wij hebben een goede jeugdopleiding”. Van jongs af aan zijn jongeren bezig met elektronische muziek en komen ze in aanraking met verschillende dance-stijlen. Doordat jonge dj’s hiermee gaan experimenteren, ontstaat er diversiteit. Hardwell zegt in het AD het volgende: “Als klein jongetje luisterde ik naar Armin en Tiësto op de radio. Mensen kijken hier niet raar op als er een danceplaat in een winkel wordt gedraaid. We zijn marktleider als het gaat om feesten. Dan is het logisch dat we een voorsprong hebben op de rest van de wereld” (Algemeen Dagblad 21 okt, 2013)
Het Nederlandse publiek is kritisch, maar de ultieme kroon op de acceptatie van dancemuziek in Nederland was toch wel het optreden van Armin van Buuren op Koninginnedag 2013 met koning Willem Alexander en koningin Máxima. Van Buuren zegt het volgende over het Nederlandse succes in de dancemuziek: “Het succes is te verklaren omdat wij voorliepen in de dansscene. Wij hadden begin jaren ’90 al grote dancefeesten, in tegenstelling tot de rest van de wereld. Dancemuziek was ‘cool’, want je ouders vonden het niet ‘cool’ en je zet je af tegen je ouders. Al mijn vrienden luisterden ernaar en naar een dancefeest gaan was een soort mekka, daar moest je heen gaan. Nederland is absoluut een voorloper.” (Armin van Buuren in Tros TV Show)
Kortom, de kracht van de Nederlandse dancemuziek is de jarenlange ontwikkeling van het muziekgenre en het organiseren van enorme dancefeesten. Zo groeide dancemuziek in Nederland van een underground scene uit tot mainstream muziek. Kinderen hoorden van jongs af aan verschillende dance-stijlen via hits op de grote radiostations tot in de supermarkt om de hoek. Jonge dj’s hadden de mogelijkheid hun eigen smaak te ontwikkelen en de ruimte te experimenteren. Nederland is een trouw maar kritisch publiek waar alle Nederlandse dj’s hun succes aan te danken hebben. Want één ding is zeker, als je in Nederland kunt draaien, kun je overal draaien.