De ontwikkeling van je muzieksmaak
Muziek is een kunstvorm die tegenwoordig een rol speelt in het leven van nagenoeg ieder individu. Het spel tussen tonen, in verschillende hoogtes en stilte is onlosmakend verbonden met traditie en vermaak waar ook ter wereld. Verschillende culturen kennen verschillende tradities en smaken. De omgeving waarin een individu opgroeit, heeft een sterke invloed op de muzieksmaak.
Uit recent onderzoek blijkt dat wij ons zelf kunnen trainen in het appreciëren van muziek en dat onze muzieksmaak voornamelijk gebaseerd is op hetgeen we van jongs af aan ervaren hebben. De oorsprong van ieders muzieksmaak ligt in de jeugd. Veel dingen veranderen naarmate je ouder wordt. Zo zal hoogstwaarschijnlijk de voorkeur voor een kledingstijl, haardracht en zelfs voor een bepaalde vriendenkring anders zijn als een individu veertien of vierendertig is. Dit gegeven is in de meeste gevallen maar goed ook, anders liep de generatie van de jaren zestig nu nog met lange haren en de jaren zeventig en tachtig met hanenkam en anarchistische leuzen.
Iets wat nagenoeg niet verandert, is de muzieksmaak. De muzieksmaak ontwikkelt zich in eerste instantie op basis van de cultuur waarin een individu opgroeit. Met name op jonge leeftijd, als het brein zich volop aan het ontwikkelen is, zullen alle vormen van muziek waar het individu mee in aanraking komt, een enorme invloed hebben op de ontwikkeling van de muzieksmaak. De muziek die door ouders gedraaid wordt, hetgeen op de radio of in commercials te horen is, of de liedjes die worden aangeleerd bij muziekles. Allen zijn van invloed op de basis van de muzieksmaak van een individu. Deze invloeden verschillen per cultuur. Hierdoor zal de gemiddelde muzieksmaak van een tiener in Europa verschillen van de gemiddelde muzieksmaak van een tiener in India. Dit alles gebeurt voordat de leeftijd van tien is bereikt. Op dit punt zal er afkeurend gereageerd worden op muziekvormen die niet in het aangeleerde straatje passen, welke de smaak vormt. De basis is gelegd.
Vanaf een jaar of veertien vindt er een ontwikkeling plaats. Er wordt nagedacht waar men in de wereld staat, met welke sociale groep men zich identificeert en waar men juist tegen is. Vroeger moest je kiezen voor The Beatles of The Rolling Stones. Beide goed vinden was binnen de sociale kringen nagenoeg onmogelijk. In de jaren negentig luisterden skaters naar punk en gabbers naar hardcore. Inmiddels wordt met name de popmuziek steeds homogener en is deze keuze dus minder aanwezig tussen verschillende sociale groepen.
De muziekvormen waar men nu een voorkeur voor heeft, kunnen afwijken van de aangeleerde basis. Men kan zichzelf trainen in het appreciëren van bepaalde muziekstromen. Een vereiste is dat men open staat voor andere culturen en oor heeft om deze muziekvormen te kunnen appreciëren. Hier wordt er bovenop de basis een voorkeur aangebracht welke de rest van het leven zal gelden als de muzieksmaak.
Natuurlijk zullen er gedurende het leven kleine aanpassingen gedaan worden, of zullen er zo nu en dan uitstapjes naar een ander genre zijn in de honger naar even compleet iets anders. Echter zal de basis en de zelf geïnitieerde voorkeur altijd een speciaal plekje hebben in ieders identiteit. Zou het zo zijn dat, waar nu in bejaardenhuizen voornamelijk klassieke of volksmuziek uit de verschillende kamers ten gehore komt, over vijftig jaar hiphop en techno de boventoon voeren?