Algemeen bekend, maar waarom?

1 minuut

Dagelijks rijd je erover heen, stroomt het water er naar toe of komt er juist een enorme walm uit: putten. Er zijn verschillende soorten, maar op elke put zit wel een deksel. De vraag is nu: waarom zijn ze rond?

Putdeksels zijn niet altijd rond geweest, ze waren vroeger namelijk gewoon vierkant. Tegenwoordig is alleen het frame vierkant, zodat bestraten makkelijker is. De vraag is alleen nog steeds niet beantwoord. De verandering die de deksel heeft ondergaan, heeft alles te maken met veiligheid. Een vierkante deksel zou diagonaal wel in de put kunnen vallen. Niet heel fijn als je net naar beneden bent geklommen om aan je werkdag te beginnen. De diagonaal van een cirkel is altijd even groot en daarom kan een ronde deksel dus nooit in de put vallen. Gelukkig is de mens ook creatief en verzon deksels met scharnieren, zodat we ook vierkante deksels konden gaan plaatsen. Maar waarom vernieuwen als het oude prima werkt?

Van rond naar rood
Die putdeksels zie je vanuit de auto misschien niet zo goed, maar vanaf je fiets zijn ze makkelijker te spotten. Het rode fietspad wordt dan even onderbroken door onze veiligheidsvriend. Waarom is dat fietspad eigenlijk rood?

Wederom een praktische maar vrij random verklaring. In 1980 werd het eerste rode fietspad aangelegd in Tilburg. Dat is niet het eerste officiële fietspad dat Nederland kent. Nee, dat hadden we in 1896 in Nuenen al. Maar in de jaren ’80 en ’90 werd normaal gekozen voor geel/zwarte betontegels. Toen de Ruimtelijke Ordening doorkreeg dat rood niet veel duurder was, werd daarvoor gekozen. Omdat de keuze ook qua veiligheid niet onder deed aan de alternatieven, werd het plan doorgevoerd. Ondertussen is rood wel de doorsnee kleur geworden, maar zien we ook nog steeds groen en grijs voorbij komen, afhankelijk van wat de mannen en vrouwen bij de Ruimtelijke Ordening bepalen.

Hoeveel liefde voor dit artikel?
***  1vote
Thanks! We zullen er meer liefde in stoppen.

Zonder vragen geen antwoorden!
Bij het WRM magazine onderzoeken we dagelijkse fenomenen waarvan we weten dat ze zo zijn, maar nog niet waarom ze zo zijn.

Alles over WRM? Magazine

Abonneer

Abonneer je nu op de WRM? Nieuwsbrief!