Waarom is de achteruitrijdversnelling een geval apart?
Bijna hoor ik de mannen al zuchten: vrouwen en auto’s.. Maar toch durf ik toe te geven dat ik de achteruitrijdversnelling altijd al een geval apart heb gevonden. Ten eerste is het af en toe vrij lastig om de auto in z’n achteruit te kunnen zetten. De versnellingspook doet dan gewoon echt niet wat de bestuurder van de auto wil. Ten tweede is in sommige auto’s een beveiliging ingebouwd voordat de achteruitrijdversnelling bereikt kan worden. Tenslotte is mij opgevallen dat de achteruitrijdversnelling niet in alle auto’s op dezelfde plek op de versnellingspook zit. In mijn auto zit de achteruitversnelling bijvoorbeeld links bovenin en moet er eerst een hendeltje omhoog gehaald worden voordat het voertuig achteruit gaat rijden. Toch ben ik ook wel eens anders tegengekomen. Daarom de vraag: WRM is de achteruitrijdversnelling een geval apart?
Achteruitrijdversnelling
Eerst wat algemene informatie over de achteruitrijdversnelling. Elk voertuig dat zwaarder is dan 400 kilogram moet verplicht een versnelling hebben zodat er achteruit gereden kan worden. Bij dit achteruit rijden maakt de auto een harder geluid dan als er gewoon vooruit gereden wordt. Dit komt omdat er bij de achteruitrijdversnelling andere tandwielen worden gebruikt, namelijk recht getande tandwielen. Achteruit kan een auto ongeveer net zo snel rijden als in de eerste versnelling. Als er met een auto achteruit wordt gereden gaan de achteruitrijd lichten branden zodat iedereen zich bewust is van de verplaatsing.
Personenauto’s hebben over het algemeen maar één achteruitrijdversnelling. Sommige landwagens hebben echter twee achteruitversnellingen met dus ook twee verschillende snelheden. Bij vrachtwagens en landbouwmachines zijn nog veel meer achteruitversnellingen mogelijk. Tractoren kunnen bijvoorbeeld wel veertig versnellingen hebben om achteruit te rijden. Maar als je dol bent op achteruitrijden en in een personenauto ook graag meerdere achteruitrijdversnellingen wil hebben, dan raad ik je aan de nieuwe S600 van Mercedes-Benz aan te schaffen, die heeft namelijk twee achteruitrijdversnellingen.
Moeilijke versnelling
Het is soms moeilijk om de auto in z’n achteruit te zetten. Hoe hard je je koppeling ook indrukt (alhoewel harder drukken natuurlijk niet helpt, dat weet ik best), het lukt soms echt niet om de achteruitrijdversnelling te bereiken. Dit heeft de volgende oorzaak: alle versnellingen die vooruit gaan, zijn met elkaar gesynchroniseerd. Dit betekent dat de tandwielen van de tweede en derde versnelling al met elkaar meedraaien als je van de tweede naar de derde versnelling schakelt. Hierdoor is er een soepele overgang mogelijk. Bij de eerste versnelling en de achteruitversnelling is dit echter niet geval. Dit betekent dat de auto eerst helemaal stil moet staan voordat er achteruit gereden kan worden.
Maar soms helpt helemaal stilstaan zelfs niet. Dan doet de versnellingspook echt niet wat je wil. Dat kan dan komen doordat de tandwielen tegen elkaar staan en dus niet in elkaar kunnen grijpen. Door de versnelling even in de vrij te zetten, koppeling op te laten komen, koppeling in en weer in z’n achteruit proberen, lukt het vaak wel. De tandwielen staan dan ten opzichte van elkaar iets anders waardoor de auto wel achteruit wil rijden.
Achteruitrijdbeveiliging
Het hendeltje dat in sommige auto’s omhoog moet worden gehaald of het indrukken van de versnellingspook, heet de achteruitrijdbeveiliging. Dit is vaak het geval bij auto’s waar de versnelling onder de 5e versnelling zit en het dus kan gebeuren dat de bestuurder tijdens het rijden de auto in de achteruitversnelling zet. Het zorgt er dus voor dat de bestuurder niet de fout kan maken de auto tijdens het rijden in de achteruitrijdversnelling te zetten. Als dit namelijk wel zou gebeuren loopt de auto grote schade op, de versnellingsbak kan helemaal kapot gaan.
Plaats achteruitrijdversnelling
Dan de vraag waar iedereen het antwoord op wil weten: WRM zit de achteruitrijdversnelling niet op elke versnellingspook op dezelfde plek? De conclusie van mijn zoektocht naar dit antwoord is helaas niet zo spannend. Ik kan concluderen dat dit gewoon de voorkeur is van het merk dat de auto maakt. In sommige gevallen is dat dus links boven op de versnellingspook en in andere gevallen is dat onder de vijfde versnelling.
Bron tekst: