Waarom Uber de taxibranche op z’n kop zet

3 minuten

Voor velen in Amsterdam moet het een wereld van verschil zijn geweest; het moment dat ze voor het eerst uit een Uberauto stapten. Een hele nieuwe ervaring, van het bestellen tot het betalen. Geen gejaagd rijgedrag van de gemiddelde taxichauffeur, geen ritten die geweigerd worden en geen onduidelijkheid over de ritprijs. Je krijgt standaard een krantje, een drankje, de deur wordt voor je open en dicht gedaan. Allemaal extra’s, en dat voor ongeveer dezelfde prijs die je voor een taxirit betaalt. Het is dus niet voor niets dat Uber een wereldwijd succes is. Maar aan de andere kant is er ook veel ophef over de vraag of wat Uber doet legaal is, zeker nu, met de introductie van UberPOP. WRM zorgt Uber voor zoveel ophef en wat is nu precies het probleem?

Ophef
De afgelopen maanden is er erg veel gebeurd naar aanleiding van de introductie van het bedrijf Uber, hun app voor de smartphone en hun laatste nieuwtje: UberPOP. In enkele grote Europese steden hebben de taxichauffeurs gestaakt en hun werk neergelegd, in Duitsland en België hebben rechters de app verboden en een enkeling schreeuwt dat Google de wereld overneemt (Google investeert in Uber). In Nederland menen taximaatschappijen dat Uber de wet overtreedt en dat het bedrijf zich schuldig maakt aan oneerlijke concurrentie.

Wat doet Uber?
Alle taxibedrijven moeten zich houden aan de Wet personenvervoer 2000 (Wet PV). De grap is dat Uber niet onder die wet valt: Uber is een tussenpersoon die met de app bemiddelt tussen de klant en de aanbieders van personenvervoer. Zij is zelf geen taxivervoerder zoals omschreven in de Wet PV. Het doel van de wet is het opwerpen van regels voor het ritje zelf, dus wat de taxichauffeur moet doen voor de klant. De wet stelt een aantal eisen waaraan een chauffeur zich dient te houden, zoals het hebben van een meter, een boordcomputer, duidelijke tarieven en een bonnetje. Die apparaten zal je niet zien in een Uberauto, terwijl je wel altijd een mooie factuur krijgt en vooraf redelijkerwijs kan bepalen wat de ritprijs is. Het doel van de Wet PV wordt dus wel nageleefd door Uber, maar op een andere wijze. Met de chauffeursdiensten overtreedt Uber (tot nu toe) geen enkele regel.

Innovatie
Zoals iedereen inmiddels wel door heeft, gaat Uber met gestrekt been de markt op. Best leuk dat ze dat doen, want ze breken op deze manier misschien de hele markt open. Minister Kamp heeft aangegeven dat hij waarde hecht aan succesvolle innovaties binnen het personenvervoer en, waar mogelijk, de wet wil aanpassen om de veranderende markt tegemoet te komen en meer te liberaliseren. Uber heeft hier waarschijnlijk op gehoopt en met de introductie van hun nieuwste service UberPOP zoeken ze de grens op van wat wel of niet mag. Deze chauffeurs kunnen volgens velen worden zien als taxichauffeurs, maar zij voldoen niet aan de wettelijke eisen. Ze zijn daarmee geen ‘echte’ chauffeurs en benadelen de ‘officiële’ vervoerders, die veel geld hebben besteed aan de apparatuur en de vergunning. Uber weet dit, maar zet toch door. Dit ondanks het feit dat veel UberPOP-chauffeurs dikke boetes krijgen. Maar met resultaat; er zijn al vele Kamervragen gesteld over de legaliteit en het legaliseren van UberPOP. Zoals het nu gaat mag het niet, maar zou het moeten mogen.

Wet op de schop
Met het gestunt van Uber is een heel nieuwe blik op taxiritten geïntroduceerd. Op een vrij ongewone en agressieve manier, dat wel, maar die manier lijkt zijn vruchten te gaan afwerpen. Of UberPOP verboden wordt of niet, in ieder geval heeft de introductie ervan ertoe geleid dat de wetgeving op de schop gaat en de hele sector een stuk liberaler wordt. Allemaal vanwege het succes van Uber en de waardering van Nederlanders voor hun dienst. Misschien wel de makkelijkste manier om een wet gewijzigd te krijgen: just do it and make it work!

Bronnen tekst:
http://nos.nl/artikel/656124-wellicht-nieuwe-wet-voor-taxiapp.html
www.nrc.nl/handelsblad/van/2014/juni/12/taxistaking-legt-hoofdsteden-plat-1390063
http://nos.nl/artikel/631101-taxibranche-uber-overtreedt-regels.html
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/05/28/beantwoording-kamervragen-over-alternatieve-taxidienst-uber.html

Hoeveel liefde voor dit artikel?
     0votes
Thanks! We zullen er meer liefde in stoppen.

Zonder vragen geen antwoorden!
Bij het WRM magazine onderzoeken we dagelijkse fenomenen waarvan we weten dat ze zo zijn, maar nog niet waarom ze zo zijn.

Alles over WRM? Magazine

Abonneer

Abonneer je nu op de WRM? Nieuwsbrief!