Waarom zegt de koffie die je drinkt wat over de persoon die je bent?
Sinds de wetenschappelijke kwakzalverij van Diederik Stapel staat sociaal psychologisch onderzoek in een bijzonder kwaad daglicht. De affaire Stapel leerde ons dat er niet altijd even integer wordt omgegaan met data. Sterker nog, in vergelijking met Stapels fraudedossier is de vastgoedsector een keurige bedrijfstak. Vanwege dit uiterst creatief omspringen met gegevens kon Stapel de meest bijzondere verbanden leggen. Zo leidt volgens Stapel het denken aan vlees tot hufterig gedrag. Leuk om te weten? Ja! Betrouwbaar en relevant? Absoluut niet! Normaal gesproken probeer ik mij dan ook niet te verdiepen in dit soort wegwerpwetenschap. Voor deze ene keer maak ik echter een uitzondering, om antwoord te vinden op de volgende vraag: WRM vertelt de koffie die je drinkt iets over je persoonlijke eigenschappen?
Je bent wat je drinkt
Als barman op de Noordwijkse stranden is mijn voornaamste taak om de bewoners van de achterliggende villawijken te voorzien van hun favoriete drankje tijdens hun routineuze strandbezoekjes. Naast waterige Mexicaanse biertjes en Franse slobberwijntjes is dat vooral koffie. Na het tappen van talloze koffievarianten weet ik steeds beter wie wat gaat bestellen. Zo is de stereotype latte macchiatodrinker een compleet andere verschijning dan de dubbele espressoconsument. Het fikse aantal uren achter de koffiebar zorgt ervoor dat ik Stapeliaanse verbanden begin te zien: wat voor soort koffie je drinkt zegt wat over de persoon die je bent.
Nou heb ik niet de illusie dat ik dat ik hier een baanbrekende ontdekking heb gedaan. In een vakgebied met een erg hoge publicatiedruk is elk denkbaar verband al een keer onderzocht. Het kostte dan ook weinig moeite om een wetenschappelijke onderbouwing voor mijn waarnemingen te vinden. Dr. Rami Duvasula heeft ruim duizend koffiedrinkers geobserveerd en gekeken of er gemeenschappelijke karaktertrekken aan te wijzen waren. Duvasula kwam met de volgende bevindingen: mensen die hun koffie zwart drinken zijn recht voor hun raap, no-nonsense, old school, humeurig en hebben het niet zo op veranderingen. De latte en cappuccinolurkers zijn volgens Duvasula people pleasers en een tikje neurotisch. De instantkoffiedrinkers zijn erg relaxed, maar zijn tegelijkertijd slechte planners. Tot slot onderscheidt Duvasula nog de snobistische drinker; de persoon met een waslijst aan eisen als het gaat om hun dagelijkse bakkie troost, zoals koffiegebruikers die zonder blikken of blozen vragen naar magere sojamelk voor in hun decafé. Volgens het onderzoek van dr. Duvasula is deze groep obsessief, perfectionistisch, egoïstisch en gevoelig. Vooral de laatste typering vind ik spot on. Ik kan niet anders stellen dat Duvasula’s bevindingen in grote lijnen overeenkomen met koffiedrinkend Noordwijk.
Er is dus een verband tussen koffie en persoonlijkheid. Is dit leuk om te weten? Ja! Relevant en betrouwbaar? Nee! Wetenschappelijke puristen zullen ongetwijfeld gehakt maken van Duvasula’s onderzoek. Het leest meer als de horoscoop achterin De Telegraaf dan als een wetenschappelijk verantwoord stuk. Duvasula lijkt zich hier bewust van te zijn en benadrukt dat haar onderzoek weinig voorspellende kracht heeft, ondanks de hoeveelheid data die ze verzameld heeft. Mensen zijn nou eenmaal niet makkelijk in hokjes te plaatsen. Hoe dan ook, ik blijf mijn koffie drinken zoals ik het gewend ben. Zwart, zonder poespas, humeurig en wel.
Bronnen tekst:
http://psychcentral.com/blog/archives/2013/09/11/what-does-your-coffee-reveal-about-you/
http://www.huffingtonpost.ca/2013/09/24/coffee-benefits_n_3983588.html