Waarom sex sells?
Een knappe Coca Cola Light man die zijn shirt verleidelijk uittrekt, de jaarlijkse Victoria Secret show en David Beckham die boxershorts voor H&M aanprijst. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van reclame waarin sexy mensen worden gebruikt om een product te verkopen. Gebaseerd op het cliché ‘sex sells’ worden schaarsgeklede dames en heren meer dan regelmatig in advertenties gebruikt. Maar WRM verkoopt seks zo goed?
Seks
Seks is tegenwoordig overal om ons heen. Gebruik seks in een artikel, foto of reclame en het wordt veel bekeken. Volgens gedragswetenschapper Leon Kooijker komt dit omdat seks een shockreactie teweeg brengt. Volgens hem is naakt interessant en verhoogt het de aandacht bij het publiek. Daarom wordt seks veel gebruikt en is het onderdeel geworden van ons dagelijks leven.
De oudste reclame waarin een naakt lichaam te zien is stamt uit 1871. Na deze eerste reclame wordt naakt vaak gebruikt om de aandacht van consumenten te trekken. Of seks echt goed verkoopt, hangt van het product af. De seksuele uitstraling van de reclame moet wel bij het product passen. Bij modemerken is seksuele uitstraling meestal wel geoorloofd. Goede voorbeelden hiervan zijn Calvin Klein en Victoria Secret. Wordt er echter overbodig naakt gebruikt, dan kan het, vooral bij vrouwen, voor ergernis zorgen.
Effect op vrouwen
Het effect van ‘sex sells’ verschilt voor mannen en vrouwen. Om maar meteen bij de vrouwen te beginnen: vrouwen ergeren zich regelmatig aan vrouwen die in een reclame als lustobject worden gebruikt. Seks wordt door vrouwen geassocieerd met voortplanting en intimiteit. Omdat seks zo bijzonder voor vrouwen is, zien vrouwen dan ook het liefst seksueel getinte advertenties voor mooie en dure producten. Vrouwen knappen af als een seksueel getinte advertentie wordt gebruikt voor een goedkoop product.
De meeste onderzoeken gaan over de invloed van een schaarsgeklede vrouw in een reclame. Vrouwen vinden het dus vaak rot dat het vrouwelijke geslacht op deze manier als lustobject wordt getoond. Ik heb helaas geen onderzoeken kunnen vinden over wat vrouwen vinden van een knappe David Beckham in een boxershort.
Effect op mannen
Dan het effect van seks in reclames op mannen. Wetenschappers aan de universiteit van Californië melden dat een mooie vrouw in een advertentie bepaalde delen in het brein van mannen blokkeert. Hierdoor gaan de mannen impulsief reageren en kunnen ze geen rationele keuzes meer maken. Wetenschapper Ian Cook vertelt daarbij dat een mooie vrouw die wijdbeens op een advertentie voor een auto staat een sterker effect heeft op mannen dan rationele gegevens over de auto, zoals het brandstofverbruik per gereden kilometer.
Hierboven wordt verteld dat naakt wel bij het product moet passen. Dit geldt niet echt voor mannen. Zo blijkt uit verschillende autobeurzen dat auto`s en vrouwen een goede combinatie voor mannen is. Naast dat de auto`s er mooi glimmend gepoetst bijstaan, zijn er ook vaak vrouwen, met natuurlijk weinig kleding aan, aanwezig om de auto`s aan de mannen te kunnen verkopen.
WRM sex sells
Conclusie: sex sells, maar dit geldt meer voor mannen dan voor vrouwen. Bij mannen wordt een deel van het brein geblokkeerd waardoor ze impulsief gaan reageren en wellicht producten kopen die ze anders niet gekocht zouden hebben. Bij vrouwen is het echter anders. Sex sells gaat niet erg voor hen op. Voor vrouwen geldt namelijk dat seks alleen sells als het om dure, mooie producten gaat.
Bronnen
http://www.deondernemer.nl/deondernemer/597800/Het-klopt-seks-sells.html
http://www.dienstenmarketing.nl/sex-sells-en-dat-weet-alice-ook/
http://www.ze.nl/p/39465/zijn_we_de_dupe_van_sex_sells_
http://lastmoment.nl/sex-sellsor-not/
http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/seizoen_5_2013/afleveringen/28-11-2013/sex_sells_of_toch_niet
http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/24321_vrouwen_vinden_sexy_marketing_prima_als_het_maar_geen_goedkope_rommel_is/
http://powervrouwen.blog.nl/wetenschap/2013/12/07/vrouwen-vinden-seks-reclame-niks-behalve-als-het-exclusief