Waarom doet men aan internetdaten?

3 minuten

Sinds een paar jaar is het aantal aanbieders van datingsites enorm toegenomen. Websites als Lexa, Parship en Relatieplanet beloven mensen in hun reclames het ultieme geluk. Vind de ultieme partner door je alleen even in te schrijven bij hun website en maandelijks een x bedrag aan hen over te maken. De reclames waren succesvol en het aantal lidmaatschappen groeide sterk over de jaren. Ik vroeg mij af waarom mensen zich inschrijven voor een datingsite. Is dit een beslissing, nadat ze slechte ervaringen hadden op andere manieren, of is internetdating tegenwoordig zo geaccepteerd dat mensen het snel als een goede manier zien om een partner te leren kennen. En wat hopen die mensen dan uiteindelijk te vinden?

Aanvankelijk dacht ik dat vooral de wat oudere generatie lid werd van een datingsite. Zo is er Marja (54) die besloot om zichzelf in te schrijven, nadat ze een aantal jaren daarvoor gescheiden was. Ze merkte dat het ontmoeten van mensen moeilijk ging op andere manieren. Ze vond zichzelf geen type meer dat in kroegen probeerde mensen te ontmoeten, vaak ook omdat ze regelmatig het gevoel had dat de mannen daar met andere intenties naartoe gingen dan zijzelf.

Daarom besloot zij na het zien van een reclame van een datingwebsite, zich hiervoor in te schrijven in de hoop iemand te ontmoeten. Aanvankelijk was ze erg actief, maar naarmate de tijd vorderde merkte ze dat de meeste mannen op de websites vaak hezelfde soort mens wareb als in de kroegen. Ze had wel een aantal dates, maar deze bleken altijd op niets uit te lopen totdat ze Aart ontmoette en samen met hem een succesvolle relatie opbouwde.

Gekeurd
Ook melden relatief steeds meer jongeren zich aan bij datingwebsites. Floor (24) schreef zich in bij een exclusieve datingwebsite, waar je eerst gekeurd wordt na een slechte breuk. Zij wilde graag eens op een andere manier mensen leren kennen. Waar Marja aanvankelijk het inschrijven bij een datingsite verzweeg voor haar naasten, is Floor erg open over haar inschrijving: “ik vertel het aan meerdere mensen. De meesten moeten natuurlijk erg lachen en terecht natuurlijk, want wie schrijft zich op zijn 24ste nou in op een datingsite? Echter zijn er ook meerdere die meteen vragen of ik hen dan ook kan uitnodigen, omdat ze op die manier hun ingang tot de site hebben gevonden.” Erg actief is Floor niet: “Ik heb zelf niet veel gezocht. Iedereen kan het zien als je elkaars profiel bekeken hebt. Dat vind ik toch wel wat confronterend. Maar er zijn behoorlijk wat actieve mannen aanwezig die regelmatig berichtjes sturen.”

Ondanks dat het aantal inschrijvingen de laatste jaren steeds toe neemt, is er wel duidelijk een verschil in hoe mensen gebruik maken van datingsites. Het ligt er uiteraard aan met welke insteek je je inschrijft bij een datingsite. Mensen zoals Floor gebruiken een datingsite als een alternatief op hun huidige leven. Zij gaan nog veel uit, hebben veel plekken waar ze mensen ontmoeten en is er geen enorme behoefte om per se iemand te vinden. Dit zorgt voor een andere activiteit op de website dan hoe Marja datingsites gebruikte. Aangezien zij minder contactmomenten had met mannen op andere locaties, daar ze niet meer het idee had dat zij nog uit kon gaan en dergelijke, gebruikte ze haar datingsite op een hele actieve manier.

Is het succesvol?
Het is dan ook lastig te zeggen of datingsites voor de gebruikers zelf succesvol is. De drempel om jezelf in te schrijven bij een datingsite is laag, aangezien je veel anoniem kan doen en je ook niet meteen je grootste zwakheden of onzekerheden hoeft te laten zien. Maar hier schuilt tegelijkertijd het gebrek aan de datingsites. Mensen proberen zichzelf immers zo goed mogelijk te profileren, met als gevolg dat dit niet altijd klopt en mensen zo tijdens de date zelf teleurgesteld worden.

Voor de datingsites zelf is online daten in ieder geval wel een groot succes gebleken. Zo schatte Relatieplanet in 2011 dat de jaarlijkse omzet van de datingsites tezamen in Nederland tussen de 30 en 40 miljoen euro zit. Of deze omzet in de komende jaren gehaald gaat worden, is nog maar de vraag. Ondanks dat de omzet van de datingsites in de afgelopen jaren altijd stegen, lijkt er sinds dit jaar een redelijke stagnatie te zijn met betrekking tot de datingsites en hun aanmeldingen. Misschien dat men het toch nog wat eng vindt: ook al probeer je de rare lui met behulp van internet te vermijden; uiteindelijk kom je hen altijd tegen.

Hoeveel liefde voor dit artikel?
     0votes
Thanks! We zullen er meer liefde in stoppen.

Zonder vragen geen antwoorden!
Bij het WRM magazine onderzoeken we dagelijkse fenomenen waarvan we weten dat ze zo zijn, maar nog niet waarom ze zo zijn.

Alles over WRM? Magazine

Abonneer

Abonneer je nu op de WRM? Nieuwsbrief!