Waarom slaat Google zoveel gegevens van ons op en wat is het gevolg hiervan?
De laatste tijd staat privacy op internet veel ter discussie. Niet alleen het feit dat we gevolgd en afgeluisterd kunnen worden is een controversieel punt, maar het feit dat websites als Google en Facebook zoveel informatie van ons opslaan vinden veelmensen ook merkwaardig. Maar dit is absoluut niks nieuws.
Cookiebeleid
Zo staat de laatste maanden ook het ‘Cookie-beleid’ ter discussie. Waar websites voorheen zogenaamde cookies bij mensen konden plaatsen zonder dat zij dit zelf wisten, is deze methode, genaamd cookie-dropping sinds een aantal maanden verboden. Websites vragen vooraf toestemming om cookies te mogen plaatsen en de consument zou dit in theorie kunnen weigeren. In de praktijk zorgde dit ervoor dat zodra mensen dit weigerden, zij de website simpelweg niet konden bekijken. Een argument dat mensen cookies weigeren is veelal de angst voor virussen. Dit is echter een onjuiste gedachte.
Doelgroepen
Wat websites met cookies doen heeft puur te maken met informatie. Bedrijven proberen altijd hun doelgroepen zo goed mogelijk in kaart te brengen. Waar het met de traditionele marketingbureaus vaak door middel van doelgroepen gebeurt, is dit met internet weer anders. Hier kijkt men, door middel van cookies en hulpprogramma’s zoals Google Analytics, naar hun actuele doelgroep. Welke mensen zitten op de site, hoe lang zitten ze op de pagina’s en vooral, wat vinden ze daadwerkelijk interessant. Als blijkt dat een artikel over tuinieren meer bekeken wordt dan een artikel over huishoudmiddelen, weet het bedrijf dat hun doelgroep dit interessanter vindt. Deze manier van informatie winnen wordt ook veel gebruikt door de marketingindustrie.
Verandering in de reclamewereld
Internet heeft, met name in de laatste jaren, voor een enorme verandering in de reclamewereld gezorgd. Grote bedrijven zoals Google en Facebook proberen ook een beeld te krijgen van hun bezoekers. Zij willen ook hun doelgroep zo goed mogelijk in kaart brengen. Dit doen ze niet alleen om informatie te krijgen, maar heeft alles te maken met geld. Zo probeert Google zoveel mogelijk een profiel per bezoeker te maken, zodat ze precies weten wat hun bezoekers interessant vinden. En dit gaat ze behoorlijk goed af. Google weet wat je bijvoorbeeld zoekt (google en google maps), wat je kijkt (youtube), wat je schrijft (google docs) zonder daar enorm veel moeite voor te doen. Google is overal. En Facebook is een goede tweede door middel van hun like-systeem. Deze manier van informatie winnen is niet per se slecht. Mits de informatie goed beschermd wordt, is dit slechts een innovatie die de reclame industrie meemaakt. Reclame richt zich steeds meer op het individu.
Wat vind je leuk?
Een doelgroep op basis van geslacht, leeftijd of culturele achtergrond is vaak achterhaald. Een bedrijf als Heineken kan bijvoorbeeld moeilijk op leeftijd targetten, omdat het verschil van afnemers van het product gigantisch is. Daarom proberen bedrijven steeds meer mensen aan te spreken op hun interesses. En hoe vindt men die? Door middel van meten van wat zij zoeken of aangeven wat ze leuk vinden. Dit kan voor de consument ook fijn zijn. Facebook en Google advertenties moeten namelijk wel interessant zijn willen ze succes hebben. Stel een 20-jarige jongen is erg geïnteresseerd in mode, maar krijgt alleen maar reclame voor uitvaartverzekeringen en banken op Google en Facebook te zien. Dan is dit eigenlijk voor niemand leuk. De uitvaartverzekeringen en banken willen deze jongen niet bereiken omdat het niet rendabel is en de jongen ziet deze advertenties ook als storend. Maar stel diezelfde jongen krijgt reclames voor kortingen op sneakers en jeans, dan kan dit wel interessant voor hem zijn. Door middel van het meten van zijn interesses komen zo vraag en aanbod bijeen. En voor Google en Facebook is dit ook interessant, aangezien ze zo extra veel voor advertentieplaatsen kunnen vragen.
Doen alleen Google en Facebook dit?
In de toekomst zal dit niet alleen voor internet gelden. Uiteindelijk zullen gepersonaliseerde reclames ook voorkomen bij bijvoorbeeld digitale tv en radio. Zo krijgt de ene persoon een andere reclame te horen op de radio dan de ander, puur gebaseerd op zijn interesses. De weerstand tegen deze nieuwe marketingtechniek zal nog wel blijven bestaan, maar langzamerhand zullen steeds meer mensen hier het nut van inzien. Dus wil je absoluut geen reclames meer zien die jou echt niet aan gaan? Start met liken op Facebook en google alles wat je interessant vindt. Je zal zien dat de advertenties die langs jou, als tuinierfanaat, komen opeens geen rare huishoudreclames zijn!
Bron afbeelding: Carlos Luna