Waarom is sushi zo populair?

3 minuten

California maki, sake, unagi en ebi temaki: voor de meeste Nederlanders zijn deze Japanse gerechten geen geheim meer. In 2009 kondigde een Amerikaanse culinaire website aan dat het eten van sushi helemaal passé is, maar in Nederland is dit absoluut niet het geval! Van 2001 tot 2010 is het aantal sushi restaurants met 128 procent toegenomen en sushi restaurants komen nog steeds als paddenstoelen uit de grond. Sushi is dus in trek en veel mensen genieten van dit Japanse eten. Maar WRM is sushi zo populair?

Tik sushi restaurant in bij Google en je krijgt ongeveer 54.100.000 resultaten binnen 0,40 seconden. Maar wat is sushi precies? Sushi is een gerecht uit Japan dat altijd uit rijst, gemengd met gezoete rijstazijn, bestaat met daarbij vis, groenten, zeewier en andere toevoegingen. Er bestaan verschillende soorten sushi waarvan de maki, het bekende rolletje rijst in zeewier (nori), het bekendst is. Daarnaast kennen veel mensen nigiri; rijst en daarop een stukje (rauwe) vis. Tenslotte is het puntzakje, temaki, een bekende sushi vorm. Sushi kan worden gegeten met sojasaus en wasabi, een groene pittige pasta. Vaak wordt  gari bij sushi geserveerd, gemberplakken die de smaak tussen het eten van de verschillende sushi’s neutraliseren.

Toen sushi ongeveer 25 jaar geleden in Nederland bekend werd, was het echt high culture zoals sushi in het Okura werd gegeten. Sushi begon dus als echte Japanse delicatesse maar is inmiddels de all you can eat-hit van Nederland geworden: eten dat voor iedereen toegankelijk is. Verschillende bronnen melden dat sushi de bitterbal van Nederland is geworden en dat het dus echt ingeburgerd is. Doordat sushi nu wordt aangeboden met het  all you can eat concept is de drempel voor mensen niet meer zo hoog. Je kunt van alles kiezen en uitproberen en op deze manier kennis maken met sushi. Janet, van restaurant Itoshii in Lisse: ‘Met all you can eat heb je een ruime keuze in sushi en warme gerechten.’

Maar hoe komt het dat sushi zo populair is, terwijl mensen door de crisis minder geld hebben om  uit te geven? De gemiddelde bestedingen buitenshuis in restaurants daalden in 2013 inderdaad met 2 procent tot 7,83 euro per bezoek. De Japanse- en sushi-restaurants zijn echter uitzondering op deze regel en schieten hier positief uit. Gemiddeld werd er in 2013 in deze restaurants 23,70 euro uitgegeven in vergelijking met 21,62 euro in 2012. Dit betekent een stijging van 10 procent! Kent, van restaurant Genki in Amsterdam, merkt ook op dat sushi steeds populairder wordt.  ‘Wij denken dat dit komt door de crisis.’ Hij benoemt ook dat sushi eerst een exclusief product was maar door de crisis moesten de restaurants iets anders gaan verzinnen. ‘De prijs is hierdoor flink verlaagd waardoor het voor een groter publiek toegankelijk is geworden.’ Janet denkt dat de populariteit gestegen is  doordat er meer Japanse restaurants zijn geopend. ‘Nu is het eten beschikbaar voor een veel breder publiek en is de prijs lager door de all you can eat restaurants’, aldus Janet.

Het all you can eat concept dat bij veel sushi restaurants wordt aangeboden en de verlaagde prijs zorgen ervoor dat er een nieuw publiek op sushi afkomt. Janet: ‘Mensen gingen vroeger vooral wokken en komen nu sushi eten. Door de vaste prijs weet je hoeveel je ongeveer uitgeeft op een avond’. Bij restaurant Genki zijn de gasten vooral jongeren onder de 30 jaar.  ‘Jongeren staan meer open voor iets nieuws’, meldt Kent. Ook is het eten voor de vaste prijs iets dat jongeren aantrekt. Dit is iets wat ik zelf ook opmerk als ik rondvraag in mijn omgeving. Anne, een echte sushi-fan zegt:  ‘Als we vroeger uit eten gingen we vaak naar een Bistro, maar nu is sushi absoluut favoriet!’ De vaste prijs voor onbeperkt eten is wat haar betreft een fijne bijkomstigheid.

WRM is sushi tegenwoordig dus zo onmisbaar?
Sushi is nu zo populair omdat het voor een groter publiek toegankelijk is geworden. Dit komt door de lagere prijs en het all you can eat concept, dus onbeperkt genieten van sushi voor een vaste prijs. Ook worden er steeds meer sushi restaurants geopend, waardoor er bijna in elke stad  wel sushi kan worden gegeten. Kent  van restaurant Genki meldt hierbij wel dat er veel sushi restaurants bijkomen maar dat er ook veel weer snel verdwijnen.  ‘Als je de prijs van sushi verlaagt, moet je wel grote aantallen gasten hebben om winst te blijven maken’, zegt hij.

 

Bron tekst:
www.volkskrant.nl
www.deondernemer.nl
www.radio1.be
www.hartvannederland.nl
www.sushi-san.nl
www.spronsen.com
www.khn.nl
www.sushimaken.nl

Hoeveel liefde voor dit artikel?
     0votes
Thanks! We zullen er meer liefde in stoppen.

Zonder vragen geen antwoorden!
Bij het WRM magazine onderzoeken we dagelijkse fenomenen waarvan we weten dat ze zo zijn, maar nog niet waarom ze zo zijn.

Alles over WRM? Magazine

Abonneer

Abonneer je nu op de WRM? Nieuwsbrief!